vineri, 3 noiembrie 2017

Clarificări ale pozițiilor PNL. Interviu cu președintele Ludovic Orban (II)

Hai să continui cu interviul luat de Emilian Isăilă de la Ziare.com.

Despre PNL în interiorul său și acțiunile sale. Clarificările sunt necesare pentru a nu mai apela la speculații politicianiste.

E.I. - De ce credeti ca opinia publica percepe Opozitia ca fiind pasiva in raport cu deciziile coalitiei de guvernare?

Președintele Ludovic Orban - Cred ca marea problema e ca vocea noastra nu se aude, dar am fost primii care au adus in atentia opiniei publice modificarile facute la programul de guvernare. Am criticat si am luat pozitie impotriva impozitului pe cifra de afaceri, impozitul pe gospodarii sau taxa de solidaritate.

PNL a reactionat dur fata de propunerile de modificare facute de ministrul Toader la Legile Justitiei, am reusit sa blocam tentativa de subordonare politica a radioului. Am depus motiune de cenzura impotriva principalilor ministri, motiuni care au reprezentat o radiografie si ne-am mobilizat pentru sustinerea lor.

In Senat a fost respins acel proiect contradictoriu de pus de doi senatori PNL referitor la functionarii publici care prevedea ca acestia sa nu mai fie suspendati din activitate in cazul in care incalca legea. Proiectul a fost depus in ianuarie, inainte de a se face ordine in ceea ce priveste activitatea PNL. Cei doi colegi ai nostri nu au mai votat in favoarea acestui proiect, au respectat decizia Biroului Executiv al partidului si, tocmai, datorita intoarcerii votului senatorilor PNL, proiectul a fost respins.

Am reusit sa blocam in Parlament propunerea Guvernului pe Split TVA si sa aducem o modificare substantiala, am incercat sa blocam si supraacciza la carburanti, dar acolo PSD a folosit un subrefugiu ca sa o trimita inapoi la comisia parlamentara unde s-au mobilizat si au votat-o.

E.I. - Ce strategie are PNL pe zona Legilor Justitiei? Exista vreo sansa ca aceste modificari sa nu se faca si cum lucrati in aceasta directie?

Președintele Ludovic Orban - Cu siguranta vom vota impotriva, cu siguranta vom avea manifestari publice, inclusiv vom iesi in strada, daca va fi nevoie, sa protestam impotriva adoptarii acestor modificari care pun Justitia in serviciul PSD.

E.I. - Sunteti decisi sa mergeti pana la capat?

Președintele Ludovic Orban - Cu siguranta vom ataca la CCR toate acele prevederi care consideram ca exced cadrul constitutional. Vom atrage atentia oricarui partener intern sau international de acest posibil derapaj in domeniul Justitiei. Cunoasteti ca Uniunea European dispune de MCV, acel mecanism de monitorizare a functionarii sistemului de justitie, exista o atentie foarte mare din partea institutiilor europene pentru mentinerea unei justitii independente si mentinerea unui dispozitiv de lupta impotriva coruptiei, care sa nu poata fi stopat de interventia sistemului politic.

E.I. - Chiar sunteti dispusi sa mergeti pana acolo incat sa mobilizati partidul pentru un protest masiv de strada?

Președintele Ludovic Orban - Da!

E.I. - Exista vreo strategie de colaborare in Parlament pentru a stopa modificarile propuse de PSD la Legile Justitiei?

Președintele Ludovic Orban - Cu USR colaboram in mod natural pe toate temele importante.

E.I. - Pe aceasta axa de colaborare, puteti sa atrageti parlamentari si de la alte formatiuni cu care sa reusiti sa faceti fata asaltului PSD-ALDE?

Președintele Ludovic Orban - Incercam si am si avut discutii inclusiv pe tema Legilor Justitiei. Exista parlamentari cu care am vorbit atat eu, cat si multi colegi de-ai nostri din zona majoritatii care probabil nu vor sustine repolitizarea Justitiei, subordonarea politica a parchetelor si a Inspectiei Judiciare si, in general, a tuturor structurilor care tin de functionarea independenta a Justitiei.

E.I. - Spuneti-mi cum se raporteaza PNL la coruptie? De ce credeti ca e nevoie de eradicarea coruptiei la nivelul societatii si ce impact are o astfel de pozitionare asupra PNL?

Președintele Ludovic Orban - Nu exista niciun dubiu in ce priveste nevoia de eradicare a coruptiei. De la alegerea lui Klaus Iohannis ca presedinte al Romaniei, PNL a avut cateva coordonate clare pe care le-a respectat si pe care le-a urmat. Am sustinut in Parlament orice cerere a reprezentantilor Justitiei si am votat la vedere toate cererile formulate de DNA, cum a fost si in cazul Rovanei Plumb, dar si in cazul ministrului Viorel Ilie, ca sa dau exemplu doar ultimele cereri.

Acest lucru e demonstrabil, se vede in toate voturile pe care le-am exercitat. Sigur ca, din pacate, n-am reusit, fiind in minoritate, sa-i determinam pe cei din majoritatea PSD-ALDE, sa-i oprim sa nu faca zid in fata DNA pentru colegii lor de partid.

De asemenea, am avut o atitudine constant de non-interferenta de la nivelul politic in activitatea puterii judecatoresti si in activitatea institutiilor care sunt implicate in lupta impotriva coruptiei. Sa nu uitam ca demnitarii nostri, indiferent pe unde au fost, cea mai parte a lor a considerat transparenta ca fiind fundamentala, controlul public al modului de cheltuire a banilor din buget ca un mod normal si firesc de functinare a institutiilor publice.

Nu am incercat niciodata sa oprim vreo ancheta si, in general, ca si partid, nu am pus presiune politica asupra Justitiei, asa cum fac altii de foarte multe ori. Nu in ultimul rand, am aplicat codul de integritate pe care il avem ca baza a functionarii noastre, un lucru care ne-a dus de multe ori la pierderea de voturi, pentru ca am renuntat la foarte multi primari, care nu au mai putut candida din partea PNL, pentru ca nu indeplineau criteriile de integritate.

Oameni importanti din PNL, in momentul in care impotriva lor a inceput urmarirea penala sau au fost trimisi in judecata, nu au mai candidat pentru functii publice. In cazul meu si in cazul domnului Blaga, noi ne-am retras din toate functiile politice de conducere ale partidului. Este vorba de o conduita care a fost o constanta in activitatea PNL dupa 2014, dar si inainte de 2014, sa nu uitam de legea amnistiei si gratierii, adoptarea ei a fost blocata de PNL, desi in perioada respectiva, PNL era in alianta cu PSD.

Pozitionarea grupurilor parlamentare impotriva acestui act normativ a determinat PSD sa nu-l mai introduca pe ordinea de zi, iar dupa alegerea domnului Iohannis ca presedinte al Romaniei, proiectul de lege a fost respins in Parlament.

E.I. - Aveti o problema in judetul Olt, acolo a fost numita presedinte interimar al organizatiei o persoana care are probleme cu Justitia. A fost trimisa in judecata de DIICOT, cum comentati aceasta situatie?

Președintele Ludovic Orban - Nu cunosc subiectul. Singurul lucru pe care l-am discutat la nivelul Biroului Executiv legat de Olt este stabilirea datei alegerilor, conform statutului, dar mai ales a unei motiuni care a fost adoptata de Congres, am decis ca nu vom mai mentine interimate lungi, mentinute artificial de la centru.

Imediat ce se vacanteaza un post, organizam alegeri. Am stabilit data alegerilor din judetul Olt pentru 17 noiembrie. In mod evident, pot sa candideze doar cei care indeplinesc conditiile de integritate prevazute in regulamentul partidului.

E.I. - Acest interimat iese din zona de reglementari noi adoptate de PNL?

Președintele Ludovic Orban - Nici nu m-a interesat povestea cu interimatul. Pe mine ma intereseaza ca alegerile sa fie corecte. Sa fie lasati membrii PNL sa-si exprime liber preferinta pentru liderul pe care-l considera cel mai potrivit. Nu voi interveni in derularea alegerilor.

E.I. - Cum comentati achitarea domnului Vasile Blaga, acuzat de fapte de coruptie, in prima instanta?

Președintele Ludovic Orban - Este o decizie pe care o respect si de care am luat act, iar in masura in care, ca si in cazul meu, va fi mentinuta si de instanta de apel, se va demonstra ca, desi Vasile Blaga si-a declarat public nevinovatia, el a acceptat sa se retraga din functia de co-presedinte, nu a candidat la alegerile parlamentare si a facut un pas inapoi.

In cazul in care decizia va fi definitiva, poate sa reintre in viata politica, asa cum este normal.

E.I. - Ce rol va avea in PNL in perioada urmatoare?

Președintele Ludovic Orban - Conform statutului, ca fost presedinte al PNL, e membru cu drept de vot in Biroul Executiv.

E.I. - Cei din fostul PDL si-au gasit locul in actualul PNL?

Președintele Ludovic Orban - Cred ca marea majoritate. Acesta e partidul nostru, nu e partidul fostului PNL sau partidul fostului PDL, e al nostru. Fiecare membru al partidului are aceleasi drepturi, are aceleasi obligatii, poate sa realizeze o cariera politica bazata pe merit, pe implicare si pe rezultate.

In ce ma priveste pe mine, nu fac nicio discriminare intre membrii PNL si caut sa judec obiectiv activitatea fiecaruia”.

Clar. Chiar foarte clar.

Niciun comentariu: