Departamentul de Stat al SUA a dat un comunicat de presă. Este bine să îl vedem cu ochii rațiunii și nu cu cei ai orgoliului, ai vanității.
„The United States notes with concern that the Parliament of Romania is considering legislation that could undermine the fight against corruption and weaken judicial independence in Romania. This legislation, which was originally proposed by the Ministry of Justice, threatens the progress Romania has made in recent years to build strong judicial institutions shielded from political interference. We urge the Parliament of Romania to reject proposals that weaken the rule of law and endanger the fight against corruption.”
Să pun și traducerea în limba română, mulțumind prietenului Dumitru Dima de la Londra.
„Statele Unite constată cu îngrijorare că Parlamentul României are în vedere o legislație care ar putea submina lupta împotriva corupției și ar putea slăbi independența justiției în România. Această legislație, propusă inițial de Ministerul Justiției, amenință progresul pe care România l-a făcut în ultimii ani de a construi instituții judiciare puternice, protejate de intervenția politică. Îndemnăm Parlamentul României să respingă propunerile care slăbesc statul de drept și pun în pericol lupta împotriva corupției.”
Dacă tot au dat acest comunicat, să vedem motivul. Pentru că este un comunicat „sever”, este ca urmare a eșuării unor acțiuni cu caracter diplomatic. Ar fi bine să ne amintim că ambasadorul SUA, Hans Klem, în exercitarea atribuțiilor funcționale, a purtat discuții cu președintele PSD, Liviu Dragnea, pe tema acestor modificări la legile justiției, a purtat discuții cu unul dintre autorii modificărilor, ministrul Tudorel Toader, s-a întâlnit cu prim-ministrul Mihai Tudose, s-a întâlnit cu ONG-uri etc. Omul și-a făcut treaba. A prezentat, pe cale diplomatică, punctul de vedere a Guvernului său cu privire la o problemă sensibilă, independența justiției față de legislativ și executiv. Demersurile sale au fost fără eficiență.
Puternicii zilei din România - PSD-ALDE-UDMR - s-au gândit să le dea cu tifla americanilor în timp ce, pe de altă parte, au cerut Guvernului SUA mai mult. Au cerut ca România să aibă mai multă protecție militară și de securitate cu o implicare mai mare a SUA. Iar SUA au fost de acord. Au cerut o mai mare implicare a firmelor americane și a fondurilor de investiții în economia românească, iar americanii au fost de acord. Păi, să ne fie cu iertare, în timp ce SUA vine în întâmpinarea cerințelor tale, tu trebuie să creezi condiții celor pe care îi chemi să se dezvolte liber, având aceleași drepturi și libertăți ca ale celorlalți actori economici de pe piața română.
România a fost și încă este ocolită de investitori din cauza fenomenului corupției. Iar în aceste zile suntem „campionii” corupției prin cei care au decizia guvernamentală în mână! Mai mult, decidenții politici corupți sunt la conducerea acțiunilor de modificare a legislației privind puterea judecătorească cu scopul de a subordona instituția acuzatorilor publici (procurorii!) puterii legislative și puterii executive prin intermediul ministrului justiției cu scoaterea din ecuația controlului respectării prevederilor constituționale a Președintelui României. O acțiune care pune România în dificultate în fața partenerilor externi. Atât la nivelul Uniunii Europene cât și la nivelul NATO. Pentru că, să fim foarte corecți, atenționarea Departamentului de Stat al SUA este complementară acțiunilor Comisiei Europene pe aceeași temă.
Atenționarea Departamentului de Stat al SUA este o acțiune semnal. În România se întâmplă lucruri necurate. În timp ce politicienii români se simt ofensați de impertinența americanilor, alte state iau în serios atenționarea. Sunt sigur că pe căi diplomatice vor exista deja mai multe semnale de atenționare. Mai grav, România are cereri de aderare la diferite organisme internaționale! Nu doar la mecanisme europene, cum ar fi aderarea la Acordul Schengen sau la zona euro, ci și la alte organisme cum ar fi OCDE unde am fost blocați de Ungaria. Acum putem avea neplăcerea să fim blocați de alte state, inclusiv de SUA!
Pe lângă problemele de natură externă sunt în pericol cele de natură militară și de securitate. O retragere parțială a forțelor de apărare americane de pe teritoriul României sau, mai grav, întârzierea unor programe de această natură pun în pericol capacitatea României de a fi protejată în eventualitatea unei agresiuni. Zău că îmi vine să folosesc o zicere a lui Ludovic Orban: parcă la conducerea țării este KGB!
O astfel de atenționare pune în poziție de așteptare investițiile străine în România. Să nu ne ascundem după degete!
În concluzie, în loc să ne înfoiem „mândri” ar trebui să băgăm picioarele în apă rece. Reacțiile unor politicieni date publicității mă îngrijorează. Unora nu am ce le cere. Altora însă da. Pentru că au cu ce gândi. Iar gândirea ar trebui să îi ducă către imaginea unei țări care prin modificările la legile justiției instituie, oficial, caracterul corupt al administrării țării. Pentru că se umblă nu doar la atribuțiile și competențele personalului care asigură funcționarea puterii judecătorești, se umblă și la modificarea infracțiunilor astfel încât infracțiunile de corupție să fie excluse de la sancțiunea penală. În detrimentul tuturor celorlalți cetățeni. Pentru că actul de corupție trebuie să aibă autor calificat - funcționar sau demnitar public -, este evident că se urmărește scoaterea acestora de sub controlul autorității judecătorești. Se produce astfel un dezechilibru major între puterile statului. Puterea executivă este scoasă de sub controlul puterii judecătorești când încalcă legile ba, mai mult, puterea executivă poate opri acțiunile procurorilor de a deschide acțiuni penale asupra unor funcționari publici sau politicieni dacă se consideră că aduce atingere unor „nobile idealuri ce se nasc ca urmare a unor oportunități politice”!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu