Citind diferitele intervenții ale prim-ministrului Dacian Cioloș în ultimul timp, la diferitele evenimente care s-au succedat ca o avalanșă, în multe domenii de interes, am sesizat o diferență absolută de abordare a problemelor față de precedenții prim-miniștri. Calitatea abordării și nu volumul acțiunilor. Precedenții au excelat prin numărul mai mare sau mai mic de participări cu tăiat de panglici, acolo unde acestea erau prezente pentru a confirma prezența politicianului și importanța acțiunii care însă nu au avut un viitor „luminos”. De aceea îi vedem astăzi pe Victor Viorel Ponta sau Călin Popescu Tăriceanu clamând cu suficiență că ei, pe timpul lor, au făcut xxx. Un „făcut” dar fără urme. Un făcut care are rolul menținerii unei iluzii.
În mai puțin de un an, Guvernul condus de Dacian Cioloș are realizări care au fost, până la apariția acestor miniștri, dorințe. Are abordări care, anterior, pe timpul altor guvernări, au fost analizate doar în cadrul restrâns al discuțiilor „de informare” în cadrul ministerelor sau la guvern fără a fi susținute în afara lui. Unele, au fost prezentate publicului sub forma unor acțiuni de bravadă, că noi vom face și vom drege iar astăzi vedem că toate angajamentele asumate public sunt în alt stadiu decât cel promis sau, pur și simplu, nu mai sunt de actualitate.
Pragmaticul Dacian Cioloș și pragmaticii lui miniștri au o altă abordare. Nu au stat mereu pe la Tv (nici nu sunt cunoscuți de public !), aflăm despre ei doar când apare câte un comunicat oficial dat de guvern sau minister cu finalizarea unei acțiuni sau când un ministru îndrăznește să spună că s-au realizat asta și asta. Așa am aflat că România a ieșit definitiv din carantina privind comercializarea cărnii de porc, că a fost inclusă în Anexa 1 ceea ce permite României să exporte carnea de porc în spațiul UE. Iar de aici apar acele oportunități de care tot vorbim că ar trebui să le exploatăm: maternitățile de porcine se pot dezvolta în România, putem selecta specii de porci autohtone cu care să cucerim alte piețe, trebuie să creem mai multe crescătorii pentru a ajunge măcar într-o perioadă rezonabilă de timp să acoperim necesarul de carne de por pentru consumul populației - astăzi avem în creștere cam 4,6 mil porci iar necesarul de consum anual este de 11 mil. porci, exportul devenind un vis frumos, putem dar nu avem cu ce etc. La fel este situația la carnea de vită, unde acest Guvern a obținut o piață externă mai mare (Turcia vrea să importe carne de vită de la noi după o pauză de peste 20 de ani !) însă nu avem suficiente vite pentru a acoperi cererea etc. La economie, ministrul abia a început să vorbească și așa am aflat că s-au deschis noi unități de producție cu investiții străine sau românești în domeniul industriei auto, că sunt pași importanți făcuți în domeniul investițiilor în dezvoltarea energetică și consolidarea independenței energetice, că sectorul IT crește și are nevoie ca de aer de personal etc.
Este mult de scris despre ce a făcut bine și foarte bine acest guvern de tehnocrați comparativ cu guvernul politic al PSD condus de Victor Viorel Ponta. Nu avem cum compara cu alte guverne, anterioare, pentru că modelul românesc de guvernare nu permite acest lucru. Guvernele politice de până acum s-au ocupat cu preponderență cu distrugerea realizărilor guvernului anterior și reînceperea, aproape de la zero, a unor obiective. Rezultatul ? Pasul pe loc.
Acest Guvern (tehnocrat) a preluat programele în curs, le-a ajustat pentru a obține un rezultat palpabil (și a avut de ajustat în mod serios, ca să folosesc cuvinte cât de cât frumoase), le-a finanțat și a reușit ca pe unele dintre ele să le finalizeze.
Dacian Cioloș este în Letonia la reuniunea șefilor de guverne din statele Europei Centrale și de Est și China, în format 16+1. A avut întâlniri bilaterale cu alți prim-miniștri participanți dar și cu prim-ministrul chinez Li Keqiang. Sunt și elemente de amănunt ale acestei întâlniri însă cadrul general al colaborării româno-chineze este dat de intențiile și nivelul de ambiție al celor doi prim-miniștri privind relațiile comerciale dintre cele două state.
Agerpres. Premierii Cioloș și Li discută continuarea cooperării între China și România în domeniul energetic
Dacian Cioloș a punctat că România are proiecte majore cu China în domeniile energiei nucleare și termice. Dorește o dezvoltare a colaborării în domeniile infrastructurii, cum ar fi cea portuară, și turismului. Referitor la infrastructura portuară, Dacian Cioloș a prezentat la reuniune și o proiecție a dezvoltării având ca reper Dunărea. Agerpres.
Prim-ministrul Li Keqiang a arătat că sunt interesați de o integrare a strategiilor de dezvoltare ale celor două țări în domeniul energetic și al procesării avansate a produselor agricole. China își dorește o creștere echilibrată a comerțului bilateral.
Având în vedere interesul Chinei pentru produsele alimentare și procesarea lor avansată, prim-ministrul Cioloș a avut o intervenție în cadrul reuniunii cu accent pe acest domeniu.
Așteptăm semnale concrete din partea autorităților chineze pentru accesul produselor agro-alimentare românești pe piața chineză. Mă gândesc în primul rând la carne și la produsele din carne. Există deja acces pentru un operator pentru carne de porc, dar ne așteptăm și la alți operatori, (...) și în alte domenii în producția de carneDacă vrem să vedem pozitiv, așa cum am încercat să vedem pozitiv și ce a făcut Victor Viorel Ponta la timpul lui când s-a întâlnit cu prim-ministrul Li Keqiang, vedem o abordare echilibrată din partea lui Dacian Cioloș. Știe ce este China în economia mondială și își propune ce se poate realiza în relația cu China. O țară care are obiective majore în Europa însă noi nu îi putem oferi ceea ce ei doresc. Know-how în domeniile de vârf pe care caută să îl „cumpere” din Germania sau Olanda, prin preluarea companiilor care produc la un nivel tehnologic foarte ridicat. Achiziții ale Chinei care „au îngrozit” occidentul și care pun presiune mare pe modul în care Europa va accepta ca proprietarul marilor companii avansate în domeniul tehnologiilor înalte să fie companii chineze controlate de statul Chinez. La noi, China este invitată să construiască, să aducă know-how nu să preia. Este o diferență iar interesul Chinei este ponderat. A băgat 25 de miliarde euro cumpărând companiile germane doar în anul 2015 și mai vrea. Gândind pozitiv, relația cu China a României va fi una ponderată dar, bine condusă, va avea rezultate care să întărească și să dezvolte cooperarea. Ca să dezvolți însă, trebuie să ai cu ce. Noi avem, deocamdată, terenul și resursele. Avem proiectele guvernamentale și avem o mulțime de reguli europene care trebuiesc introduse în contractele cu China. Iar China le acceptă. Înclin să cred că vine și le și întărește. Firmele lor din Europa au astfel o mai mare protecție internațională.
Participarea lui Dacian Cioloș la această reuniune a reprezentat încă o dovadă a calității omului în funcția pe care o deține. Este evident că nu se poate compara cu predecesorii. Este o diferență ca de la cer la pământ. Până acum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu