marți, 5 iulie 2016

Brexit-ul și apărarea europeană, NATO ...



Brexit-ul nu schimbă configurarea NATO. Schimbă însă capacitatea de finanțare a NATO în situația în care Regatul Unit va suferi o contracție economică și va trebui să reducă din cheltuielile militare. O sinteză a preocupărilor unor experți militari europeni este disponibilă la Agerpres.

Pe termen scurt, analizele sunt corecte. Pe termen mediu și lung, analizele vor trebui să țină seama de consolidarea apărării Uniunii Europene și formarea unei armate comune europene. Este evident că principala forță a apărării europene va fi asigurată de statele cele mai dezvoltate: Franța și Germania fără a neglija Italia și Spania. Regatul Unit și Turcia, forțele militare mari ale NATO la Atlantic, Mediterana și Marea Neagră vin în completare pentru dispozitivul NATO în Europa.

Este evident că Regatul Unit nu „fuge” din Europa. Cu toate glumele care se fac, interesele de apărare ale Regatului Unit sunt pe continentul european. Fără o Europă învingătoare, Regatul Unit este „mort”.

Germania are, ca stat, anumite constrângeri în urma celui de al doilea Război Mondial. Germania parte a Uniunii Europene, fără Regatul Unit în viitor, capătă obligații față de statele Uniunii Europene privind apărarea și securitatea comună. Ca atare, la populația pe care o are și la capacitatea sa economică și tehnică, alături de Franța, Germania va deveni unul din actorii de bază ai Uniunii Europene în aceste domenii. Peste toate, vine și motivarea legată de comportamentul Federației Ruse. Agresiunea Rusiei față de statele europene membre ale UE și NATO pune sub semnul întrebării respectarea constrângerilor de către Germania.

Refuzul constant al politicienilor germani de a crește cheltuielile militare pentru apărarea comună în NATO nu mai are suport. Din momentul în care va fi pusă în operă Strategia Globală a Uniunii Europene privind apărarea și securitatea acesteia, Germania va trebui să își ocupe locul. Are acestă obligație. Creșterea la 2% a cheltuielilor pentru apărare ale Germaniei va acoperi o parte din deficitul pentru apărare creat prin retragerea Regatului Unit din UE.

De fapt, Regatul Unit a fost, în mod constant împotriva creării unei armate comune a Uniunii Europene. Farage a declarat, „alarmat”, că ieșirea UK din UE este obligatorie pentru că europenii văr să își creeze o armată proprie. Iar UK nu poate permite ca armata Marii Britanii să fie subordonată Uniunii Europene.

Se spune că orice slăbire a capacității de apărare a NATO în Europa va folosi Rusiei. Da, este corect, dar numai dacă statele Uniunii Europene nu iau măsuri de creștere a capacităților lor militare. În plus, trebuie ca Rusia să fie capabilă să se bucure. Dacă se bucură doar așa, ca la o noapte de beție, nu câștigă mare lucru. Descreșterea capacităților militare ale Regatului Unit nu se vor produce peste noapte. Creșterea capacităților militare ale UE nu se fa produce peste noapte. Există un timp la dispoziție care poate fi folosit inteligent. În plus, Rusia a mai primit o perioadă de extindere a sancțiunilor economice și politice ale UE pentru următoarele 6 luni. Alte 6 luni de stagnare sau descreștere a capacităților Rusiei de a produce tulburări semnificative pe plan internațional. Indiferent care ar fi ele. Poate, doar în sistemul lor de propagandă ostilă și de dezinformare media să mai aibă ceva resurse.

La summit-ul NATO de la Varșovia se vor lua unele măsuri care vor întări apărarea statelor membre ale UE dar și unele măsuri de sprijinire a statelor care colaborează cu NATO pentru creșterea propriilor capacități de apărare în fața unor agresiuni directe. Se pare că România va primi ce și-a propus. Brigada multinațională - 1000 de militari ai NATO care vor veni prin rotație, Bulgaria a promis un contigent de 400 de militari -, restul de forțe până la 3-5.000 de militari și tehnica aferentă fiind asigurate de România, proiectul de program al exercițiilor la Marea Neagră care este deja convenit și acceptat de majoritatea celorlalte state, cu sau fără participarea Bulgariei etc. Se lucrează la definirea controlului politic al UE asupra sistemului american anti-rachetă - Deveselu, la noi -, pentru a-l trece sub controlul NATO etc.

Brexit-ul acesta pune statele membre NATO din Uniunea Europeană în situația să proiecteze propria apărare legată de apartenența la NATO în altă variantă decât cea practicată până acum. Undeva, în viitorul relativ apropiat, Uniunea Europeană însăși va trebui să fie membră a NATO. Iar asta cere o altă abordare a problemelor apărării continentului.

Niciun comentariu: