joi, 7 iulie 2016

Integritatea, „element fundamental al mandatului electiv”, spune CCR

Ieri, CCR a dat o soluție la sesizarea Președintelui României privind neconstituționalitatea modificărilor la legea privind statutul aleșilor locali. Comunicatul de presă al CCR este foarte important. Eu îl numesc un comunicat cu privire la integritate. Pentru că integritatea alesului este, așa cum spune CCR, „element fundamental al mandatului electiv”.

Într-un articol de ieri am spus că această decizie a CCR are o mai mare importanță decât lasă să se creadă. Valorile pe care CCR le expune și le explică în Decizie sunt aceleași pentru toți aleșii, indiferent că sunt locali sau parlamentari. Iar aici mă bazez pe alte interpretări ale CCR.

Principiul egalității în fața legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situații care, în funcție de scopul urmărit (s.n.), nu sunt diferite. De aceea el nu exclude ci, dimpotrivă, presupune soluții diferite pentru situații diferite. În consecință, un tratament diferit nu poate fi doar expresia aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie să se justifice rațional (s.n.), în respectul principiului egalității cetățenilor în fața legii și a autorităților publice.

Aplicând principiul egalității la legile privind alegerile locale și alegerile generale, observăm că situațiile nu sunt diferite. Nivelul de competență al celor aleși este diferit însă, pe fond, vorbim despre persoane care sunt alese pentru a îndeplini un mandat electiv. În toate cazurile. Ca atare, ce a statuat CCR cu privire la integritatea aleșilor locali este valabil și pentru integritatea parlamentarilor. Fără nici un dubiu. Mai pun o interpretare a CCR:

Curtea Constituțională a statuat în mod constant în jurisprudența sa ca situațiile în care se află anumite categorii de persoane trebuie să difere în esență pentru a se justifica deosebirea de tratament juridic, iar aceasta deosebire trebuie să se bazeze pe un criteriu obiectiv și rezonabil (s.n.) (a se vedea, spre exemplu, Decizia nr. 423/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 418 din 22 iunie 2007).

În esență, mandatul electiv al aleșilor locali și al parlamentarilor nu diferă. Ca atare, tratamentul juridic trebuie să fie asemănător.

Am căutat să văd dacă există reglementări care să aplice interpretările CCR din decizia de ieri, privind statutul aleșilor locali. Ei bine, nu am găsit. Ceea ce înseamnă că la Legea privind Statutul deputaților și senatorilor va trebui să fie aduse completări, astfel încât deputatul sau senatorul care a primit o condamnare, chiar cu suspendarea executării pedepsei în penitenciar, să își piardă mandatul pentru că pierde, prin condamnarea penală, oricare condamnare, integritatea !

Revin cu acele concluzii ale CCR privind motivele pentru care un mandat electiv trebuie să înceteze:


  • prin instituţia încetării de drept a mandatului ..., valoarea socială protejată este integritatea persoanei care deţine mandatul şi exercită demnitatea publică pentru care a fost aleasă
  • Constatarea ilicitului penal printr-o hotărâre judecătorească definitivă înlătură prezumţia de nevinovăţie a persoanei acuzate şi plasează prin ea însăşi alesul local în afara cadrului legal de exercitare a funcţiei
  • condamnarea în sine este cea care determină pierderea integrităţii, element fundamental al mandatului electiv fără de care persoana care ocupă respectiva demnitate publică nu mai are legitimitatea de a-şi continua activitatea
  • Modalitatea de executare a pedepsei aplicate de către instanţa judecătorească nu este decât un mijloc de individualizare a executării pedepsei
  • Excluderea de sub incidenţa legii, deci de la sancţiunea încetării de drept a mandatului a persoanelor pentru care executarea pedepsei penale a fost suspendată, echivalează cu un privilegiu creat acestora, împrejurare care este de natură să nesocotească prevederile art.16 alin.(1), (2) şi (3) din Constituţie


Practic, după această Decizie a CCR, PNL are obligația să inițieze acțiuni prin care toți parlamentarii care au suferit condamnări penale să își piardă mandatele. Este normal că „puterea” PSD+ALDE de la Senat și Camera Deputaților se va opune. Tot la fel de adevărat este că PNL trebuie să facă pasul următor și să ducă acțiunea la instanță iar motivarea „puterii parlamentare” care se sprijină pe articole de lege să fie un motiv pentru sesizarea de neconstituționalitate iar această Decizie a CCR să fie folosită ca suport constituțional. Iar asta trebuie făcut repede. Nu contează că parlamentarii au plecat în vacanță. Este o situație de excepție. Este o stare de pericol pentru țară existența în Parlamentul României, organul reprezentativ al poporului român (după cum spune Constituția), a persoanelor care nu mai sunt integre. DEX-ul ne spune despre ce este vorba, pentru cei care nu au mai citit:

INTÉGRU, -Ă, integri, -e, adj. Cinstit, onest, corect; incoruptibil.

Între parlamentari se formează în timp legături de prietenie, de apreciere, colegiale, familiale etc. Atât în interiorul partidelor politice cât și între membrii unor partide politice. Este absolut normal, oamenii pot avea opțiuni politice diferite dar în rest sunt oameni. Aici însă, în situația constatării lipsei integrității unui parlamentar, aceste legături pot deveni periculoase pentru restul populației țării în situația în care parlamentarii încep să se apere între ei și să facă în așa fel încât legea să nu fie respectată.

Eu voi susține ducerea acestei acțiuni de valorificare a Deciziei CCR de ieri. Vorba aia, legea trebuie să fie egală pentru toți ! Art. 16 alin (1), (2) și (3) din Constituție trebuie respectat nu doar când este vorba despre aleșii locali, ci și când este vorba despre aleșii parlamentari.

Niciun comentariu: