Aflat la una din televiziunile favorite, România Tv, Băsescu a scos pe gură niște cuvinte care îi contrazic primele reacții, acide, la adresa rezultatelor pentru România a summit-ului NATO de la Varșovia. Nu este culmea să vedem cum la o analiză mai corectă a propozițiilor spuse de Băsescu individul se cam contrazice. Dacă ne uităm la declarațiile lui din urmă, vom observa că predicțiile lui sunt total aiurea, nici una realizată.
În fine, hai să vedem ce spune individul.
Iau de la Agerpres, îmi convine mai mult. Am mai mereu sentimentul că jurnaliștii de la Agerpres se comportă corect față de cititor.
Este evident că informațiile sunt și în ziarul de casă al lui Traian Băsescu, Evenimentul Zilei, numai că aici sunt structurate în așa fel încât imaginea să fie complet defavorabilă Președintelui Klaus Iohannis.
Voi face unele comentarii pentru a-mi susține punctele de vedere.
- Summit-ul NATO a fost cel mai dur summit pe care eu l-am văzut — am participat la cinci, dar cel mai dur și nu amenințător, preventiv la adresa Rusiei: 'Atenție că sunteți la linia roșie!'. Se lasă și poartă de dialog, dar nu așteptând, ci înarmându-ne. Spre exemplu, pentru Marea Neagră se are în vedere întărirea capacităților aeriene și navale care se vântură prin Marea Neagră. România s-a întors cu poziții globale și aici încercarea de a trage foloase din eșecuri e copilărească. România avea un succes dacă avea o brigadă NATO pe teritoriu și nu o brigadă românească. Dar nu s-a putut, nu s-a putut. Dar tratează lucrurile la nivel global, pentru că Marea Neagră este reconfirmată ca fiind zonă de risc și de instabilitate, ca și Marea Baltică, ca și Marea Mediterană. Deci avem foloase de securitate, dar nu proiecte naționale
Acest paragraf din declarațiile lui Băsescu are unele lucruri bune și altele care, evident, sunt exagerări care însă nu afectează ideea de bază.
„România s-a întors cu poziții globale”, recunoaște Băsescu. Tot aici Băsescu recunoaște că „pentru Marea Neagră se are în vedere întărirea capacităților aeriene și navale care se vântură prin Marea Neagră”.
Aceste recunoașteri răstoarnă, pur și simplu, toate alegațiile aceluiași Băsescu din alte propoziții. Ei bine, recunoașterea unei poziții globale la nivelul NATO și UE, nu este de colo ! Poziția globală se referă la interesul strategic pentru securitatea NATO și UE în sud-estul spațiului NATO și UE, pe teritoriul statelor membre și la Marea Neagră. În plus, poziția globală are în vedere și vecinătatea R. Moldova, Ucraina și Georgia. Faptul că în urma negocierilor României, Bulgariei, Turciei s-a ajuns la această apreciere la summit-ul NATO de la Varșovia este un succes. Faptul că SUA și Marea Britanie au susținut aceste cereri ale României și celorlalte țări vecine este iar un succes. Pentru că stabilirea „interesului strategic” al NATO pentru zona Mării Negre duce, obligatoriu, la proiecte strategice pentru această zonă, la programe militare, economice, la activități de implementare, la instruire în concordanță cu noua realitate, la dotare, la multe altele. Ca să nu mai spun de finanțare până la atingerea nivelului de siguranță propus.
Hai să vorbim puțin și despre brigada multinațională pe care România a propus-o la summit și care a fost aprobată, sub comanda românească !
Băsescu nu pricepe unele lucruri. Nu este singurul. Președintele Iohannis are bunul simț să precizeze că militarii știu mai bine despre ce este vorba.
Brigada multinațională oferită de România are comanda românească, este subordonată unui comandament de divizie NATO sub comandă românească, este o nouă unitate a NATO, la fel ca unitatea de la Deveselu, la fel ca alte unități militare ale NATO puse la dispoziția Alianței de alte state europene sau de peste ocean. Afirmația lui Băsescu este dovada că individul nu pricepe despre ce este vorba: „România avea un succes dacă avea o brigadă NATO pe teritoriu și nu o brigadă românească”.
Armata României și-a propus să ajungă să se integreze mai mult în sistemul NATO. Participăm cu efective la structuri militare ale NATO constituite de alte țări. Mie mi se pare normal ca Armata română să își fi propus să ajungă să aibă o structură militară proprie acceptată ca structură a NATO. Acum i s-a recunoscut capacitatea de a da NATO o structură de nivel brigadă. O unitate operativă care primește și o zonă de responsabilitate NATO. Teritoriul României, teritoriul Bulgariei, la nevoie teritoriul altor state acolo unde NATO are nevoie să deplaseze trupe pentru operații de descurajare a unui eventual agresor. Este cu totul și cu totul altceva decât o unitate operativă a României care are competență legală doar pe teritoriul României.
Băsescu, în dorința de a denigra, de a se poziționa ca mare „înțelept al neamului”, face analize „ca la piață”. Compară mere cu pere. Ei bine, nu este așa.
O brigadă militară multinațională a NATO are, deja, alte standarde față de o brigadă a unei țări, a Armatei acelei țări. Prezența unor efective din armatele altor țări impune o adaptare a standardelor pe care unitatea militară respectivă le avea până la transformare. Este vorba despre standarde NATO care se vor aplica respectivei unități militare. Aici este vorba despre comandă, instruire, logistică, rezerve etc.
Comanda brigăzii nu va mai fi pur română. Da, comandantul și mare parte dintre ofițerii din comandamentul brigăzii vor fi români. Alții însă, vor veni din alte state. Nu în mod obligatoriu din statele de unde vin efectivele care vor compune unitatea militară. Pot veni din oricare alt stat membru NATO după cum consideră comandamentul NATO din Europa că este necesar. Pot veni din SUA, din Canada, din Germania, din Franța, din Italia ca să nu mai spun despre cei din Bulgaria și Polonia care vor veni având trupe în compunerea brigăzii. Subordonarea brigăzii va fi la Comandamentul de divizie NATO aprobat ca funcțional la acest summit aflat în România și, mai departe, la Comandamentul NATO situat în Italia.
Din punctul de vedere al logisticii, brigada multinațională va beneficia de o atenție sporită. Din partea statului român. Sunt sigur că la propunerea avansată de România au fost atașate și garanții de asigurare logistică. Infrastructura rutieră, feroviară, aeriană, de telecomunicații, de comunicații radio, comunicații pe internet, infrastructura sanitară, de educație etc. Sursele de aprovizionare cu hrană, de pe plan local dar și din import, intra și extracomunitar, sursele de apă, sursele de aprovizionare cu combustibil, capacitățile de întreținere a tehnicii militare, de reparare și de înlocuire a tehnicii defecte, uzate, depășite etc.
Nu trebuie uitată asigurarea confesională în preajma locurilor unde brigada își va avea locațiile.
Acolo unde brigada multinațională va avea locuri de dislocare se vor modifica, îmbunătăți, schimba organizarea administrativă a localităților. Este nevoie de locuințe, este nevoie de magazine cu produsele necesare familiilor militarilor, este nevoie de spitale și școli, este nevoie de locuri de recreere, este nevoie de grădinițe etc.
Așa cum s-a îmbunătățit situația edilitară la Mihail Kogălniceanu de Constanța, la fel cum se îmbunătățește situația la Deveselu, la fel va fi în toate locațiile în care această brigadă multinațională își va avea locațiile. Peste tot va avea de câștigat industria locală.
Prezența brigăzii multinaționale a NATO, alături de alte unități ale NATO în România, permite o dezvoltare economică locală iar de aici, la o dezvoltare economică la nivel zonal sau național nu mai este mult.
Băsescu și „aliații lui” nu au priceput mai nimic. Tocmai faptul că brigada multinațională va fi românească este marele câștig. Dacă ar fi fost de la alt stat, după un timp ar fi plecat. Toate măsurile de asigurare logistică arătate mai sus ar fi fost temporare ! Nu permanente cum se prefigurează acum.
Dacă tot am început „să dau cu parul”, să continui. Spune Băsescu: „tratează lucrurile la nivel global, pentru că Marea Neagră este reconfirmată ca fiind zonă de risc și de instabilitate, ca și Marea Baltică, ca și Marea Mediterană. Deci avem foloase de securitate, dar nu proiecte naționale”.
Îl contrazic. Nu am cum. Prostia spusă de Băsescu este mult prea mare. Folosul de securitate este el însuși un proiect național ! Mai mult, folosul de securitate este dat, în mare parte, în sarcina României pentru a fi realizat. Iar asta, ei bine, asta înseamnă proiecte naționale de dezvoltare. Înseamnă cercetare științifică în domeniul militar - este prevăzută în documentul final al summit-ului -, înseamnă industrie care să asigure forțele militare să își îndeplinească misiunile - industria auto, industria agricolă, industria roboților, industrii legate de construcții, de telecomunicații, de IT etc.
Să trec la un alt citat:
- Am participat la cinci summit-uri și nu am văzut atât de frecvent pronunțat și în scris în actele oficiale ale Summit-ului cuvântul 'descurajare'. Deci politic NATO va fi să descurajeze agresivitatea Federației Ruse oriunde s-ar întâmpla ea și face referire la Marea Baltică, Marea Neagră, Nordul Oceanului Atlantic și Marea Mediterană, zone de risc. Și tot timpul documentul vorbește despre descurajare și pe urmă despre apărare. Descurajare și apărare. Pune accent pe cele trei elemente clasice de descurajare, forțe navale, forțe aeriene, forțe terestre și elementul de boltă, descurajarea nucleară. Iar aici vine și precizează documentul Summit-ului că sistemul antirachetă este complementar sistemului de descurajare nuclear (...) Când ai riscuri de securitate și 1% nu ai dreptul să nu le iei în considerare, să iei maxime măsuri pentru a face și din cel 1% risc să îl duci către zero. Măsurile pe care le ia NATO acum sunt măsuri stricte de descurajare
Limitat, omul, limitat. Foarte limitat.
A descuraja înseamnă a face pe cineva să își piardă încrederea, speranța. Normal că aici nu avem doar o acțiune de a descuraja Rusia sau agresorii teroriști ci punem în „cântar”, în văzul lor, capacități de apărare capabile să contracareze acțiunile lor.
Cine a urmărit analize serioase ale summit-ului de la Varșovia, ar fi constat că NATO are o capacitate redusă de transfer al unor forțe militare în teatrele de operațiuni de interes din cauza unor probleme legate strict de statele membre NATO. Pentru a deplasa forțe NATO pe teritoriul unor țări membre este nevoie de aprobarea parlamentelor, în unele cazuri sau ale guvernelor. Deplasarea din Germania în țările baltice a unor efective militare NATO, cu tehnica de luptă aferentă, a durat 11 zile ! Enorm ! Rușii nu au aceste impedimente. Ei transferă efective în 24 de ore de la un teatru de operațiuni la celălalt, pentru că tot teritoriul lor le aparține. Este una din marile deficiențe ale NATO în Europa.
Mai mult, culoarul de transfer din Polonia în țările baltice a unor efective militare NATO are o lățime de peste 100 km, foarte fragil, expus unor lovituri ale rușilor atât dinspre Marea Baltică (inclusiv Kaliningrad) cât și dinspre Rusia sau Belarus.
Nici aici, în sud-estul Europei și al NATO nu suntem într-o situație mai bună. Înființarea unei brigăzi multinaționale NATO prin transformarea unei brigăzi românești cu contribuția Bulgariei și a Poloniei (evident că mai târziu vor veni și alte state !), elimină o parte din acest deficit. Brigada are zonă de competență militară teritoriul României și al Bulgariei și, prin participarea Poloniei, și teritoriul Poloniei. Dacă la această brigadă ar veni și forțe militare din Ungaria și Slovacia, teritoriul ei de competență militară s-ar extinde.
Nu degeaba s-a vorbit la summit despre un Acord NATO de tip Schengen. Riscurile constatate în urma comportamentului agresiv al Rusiei față de statele europene membre NATO și UE impun o abordare diferită a participării statelor la eforturile de apărare ale NATO. Îndrăznesc să spun că și Declarația Comună NATO-UE își va avea rostul ei în această problemă.
Însăși ideea unei grupări navale NATO la Marea Neagră are în vedere o libertate de mișcare a statelor membre NATO riverane la Marea Neagră în apele teritoriale sau în zonele contigue ale acestor state cu navele militare care execută misiuni în Marea Neagră în folosul Alianței (în folosul tuturor statelor membre NATO !).
Toate aceste „realizări” de la summit au în spate analize de risc identificate în legislația statelor membre NATO, în comportamentul guvernelor statelor membre NATO, în infrastructura statelor membre NATO, în afară de comportamentul Rusiei.
De aceea este important să înțelegem că acest summit are o mare importanță. Trebuie să înțelegem că NATO a constatat că poate deveni nefuncțional din cauza statelor care îl compun. De aceea o mare parte dintre deciziile NATO sunt legate de măsuri care să ducă la eliminarea riscurilor interne. Iar de aici la îngrijorarea Rusiei cu privire la aceste măsuri nu este decât un singur pas. Nu mărimea forțelor dispuse de NATO în diferite țări îngrijorează Rusia ci măsurile ce se iau pentru a permite forțelor NATO să se deplaseze în Europa acolo unde este nevoie de ele, cu efectivele și tehnica de care dispun sau de care este nevoie, constituie marea „spaimă” a Rusiei. Europa de Este urmează să își schimbe infrastructura rutieră, feroviară, aeriană, navală, să o asigure (să o apere) pentru a permite o apărare eficientă a teritoriului acestor țări. Iar asta nu place Rusiei. Pierde inițiativa.
Băsescu se face de râs. Nu trebuie să ne mire. A gândit, de foarte multe ori ca o bibilică, gândește la fel în continuare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu