Agerpres ne spune că la Cotroceni vor merge la consultări partidele parlamentare după următorul program:
- 15.00 - PSD și ALDE. Tăriceanu este lipit de PSD ca marca de scrisoare;
- 16.00 - PNL;
- 17.00 - USR;
- 17.30 - PMP;
- 18.00 - UDMR;
- 18.30 - minoritățile naționale.
Totul este în regulă până aici.
PSD și ALDE vor avea o propunere comună. Au aproape o oră să lămurească pe președintele Iohannis că sunt serioși, că propunerea lor este viabilă și că au majoritatea parlamentară necesară pentru a putea impune un guvern.
Jaloanele stabilite de președintele Iohannis sunt mai mult decât clare: viitorul premier trebuie să fie o persoană integră, fără probleme penale și să fie susținut de o majoritate parlamentară.
Integritatea unei persoane care să devină prim-ministru sau ministru are doar un jalon legal. În legea de organizare și funcționare a Guvernului unde se stabilește că persoanele condamnate penal nu pot fi desemnate în aceste funcții. Importantă este și Decizia CCR (cu referire la o speță privind aleșii locali) unde se stabilește că o persoană condamnată penal își pierde integritatea. Iar președintele Iohannis ține, cu încăpățânare, de acest concept.
Legat de integritate, avocățește, politicienii „bat șaua ca să priceapă iapa” că reabilitarea legală sau judecătorească a persoanei care a fost condamnate îi permite acesteia să revină la viața normală. Da, așa spune legea penală însă tot legea penală spune și care sunt limitele reabilitării. Astfel că persoana reabilitată nu este, în mod obligatoriu, reprimită în organizația din care a fost eliminată ca urmare a condamnării. Iar asta ne duce la integritate. Pentru că reabilitarea legală sau judecătorească nu redă persoanei integritatea pierdută ! Radiază din cazier toate interdicțiile privind exercitarea profesiei dar, doar dacă angajatorul are încredere să îi dea pe mână mai multă putere de decizie. Este riscul angajatorului să se pună la „mâna” unui fost condamnat penal. În continuarea vieții lui, cel care și-a pierdut integritatea o are pierdută. Va fi perceput de cetățeni ca o persoană capabilă să comită infracțiuni. Nu mai este o persoană care să ofere încredere, nu mai este o persoană care să fie considerată cinstită, indiferent cât de mult profesionism ar etala în activitatea zilnică. Undeva va exista temerea că face lucruri necurate, condamnarea anterioară fiind proba de bază și suficientă pentru existența și manifestarea suspiciunii.
Bate șaua Tăriceanu cu privire la „persoanele cu probleme penale”, susținând cu mintea lui puțină că președintele Iohannis comite un abuz când a statuat această regulă. Ei bine, Tăriceanu și gașca care îl susține (chiar cu pretenții de juriști !) pot mârâi cât doresc. Evaluarea subiectivă a Președintelui României poate cuprinde o astfel de regulă. Este dreptul lui. Pentru că este în joc guvernarea și imaginea țării, pe care el este chemat, potrivit atribuțiilor constituționale, să o apere. Președintele se gândește la viitor. Un prim-ministru preocupat de propria libertate, aflat în faza de judecată într-un proces penal, se va ocupa mai puțin de problemele țării, pe de o parte, va fi tentat să comită diferite acte administrative sau să aibă inițiative legislative prin care să scape de condamnare (celebra OUG 13/2017, este un exemplu semnificativ !), în urma condamnării va trebui să demisioneze. Imaginea țării va fi praf și pulbere. Bașca se ajunge iar la o criză politică.
După mascarada moțiunii de cenzură este un semn de întrebare cu privire la capacitatea PSD și ALDE de a avea o majoritate în parlament pentru a aproba un program de guvernare și un guvern. Chiar dacă PSD și ALDE dau declarații sforăitoare cu privire la „recuperarea” majorității pierdute la momentul moțiunii, problema se pare că nu este chiar rezolvată.
Nu are importanță pe cine propune echipa de „teroriști politici” PSD - ALDE. Personajele care vor forma guvernul vor fi marionete. Infractorul Dragnea va impune tot o echipă care i se va subordona total. Până când se va sătura și de aceștia. Nu este exclus ca această legislatură să aibă drept caracteristică schimbarea prim-miniștrilor după cum dorește infractorul Dragnea la un moment dat.
PNL are altă abordare. Este posibil să propună președintelui Iohannis un candidat pentru funcția de prim-ministru. Nu strică chiar dacă nu are finalitate imediată. Rămâne ca o soluție cunoscută de președintele Iohannis la care poate apela când desemnarea propusă de PSD și ALDE dă rateu (există această posibilitate !).
Președintele Ludovic Orban a dat informația completă cu privire la acțiunea PNL:
„Luni vom avea întâlnirea Biroului Politic împreună cu grupurile parlamentare la care vor participa și președinții filialelor județene și deputații și senatorii. La această ședință vom stabili componența delegației care ne va reprezenta la Cotroceni și mandatul pe care îl va primi această delegație, ținând cont de punctele de vedere exprimate de membrii din organizații.
Nu vom purta nicio negociere pentru formarea noului Guvern cu PSD. Excludem orice fel de discuție cu cei care și-au bătut joc de România. Dacă vom ajunge în situația de a vota, vom vota împotriva oricărei formule de Guvern care va conține PSD în ea”
Și pentru membrii PNL sunt valabile considerentele privind „integritatea”, „persoane cu probleme penale” și „susținerea parlamentară”. Fac această precizare pentru că am citit, deja, interpretări asemănătoare cu ale PSD-iștilor sau ALDE-iștilor la liberali. Iar astfel de abordări îmi provoacă o oarecare mirare. Sunt ei împotriva președintelui Klaus Iohannis ? Sunt ei de acord cu principiul golănesc potrivit căruia legea există pentru a fi încălcată ? Juriștii care se declară liberali acceptă că principiile care au stat la baza elaborării legilor sunt facultative sau pot căpăta interpretări în funcție de interesul de moment ? În acest caz, vom fi pe baricade opuse. La război, ca la război.
Celelalte formațiuni politice își vor expune părerile. Nu am încredere în ce spune USR și nici în ce spune PMP. Cât despre UDMR ... încrederea este sub nivelul genunchiului broaștei.
Condiții pentru a forma o guvernare a opoziției sunt aproape inexistente. Chiar dacă o majoritate ar fi posibil să împiedice formarea unui nou guvern PSD - ALDE, nu va fi capabilă să sprijine un guvern al opoziției. Comportamentul ciudat al USR elimină orice posibilitate de a avea o continuitate și împlinirea unui program de guvernare, chiar dacă a fost convenit în prealabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu