vineri, 16 iunie 2017

S-a schimbat schimbarea. De la prost la foarte prost

Răspunderea pentru legalitatea documentelor emise de persoana juridică instituție publică a fost în sarcina consilierilor juridici. Eu așa am prins și așa am lucrat. Cu ochii beliți cât cepele și cu contabilul șef ca aliat. Era pe timpul Guvernului Năstase.


La un moment dat, „șăfimea” care se credea mare și tare a protestat. După mintea lor, pe bună dreptate. Consilierul juridic spunea că nu este constituțional, se încalcă altă lege, dublează altă normă legislativă, nu este de competența instituției acea reglementare, procedura este nerecomandată, textul normei nu respectă reglementările de tehnică legislativă, nu există finanțare, dacă se bagă în anvelopa bugetară a instituției trebuie tăiate alte activități etc. Pe timpul guvernării Năstase era mare harababură legislativă. În general era prost. Dar, cu totul excepțional, dacă o idee era bună și știai să o promovezi, dacă „dădeai” și altora un oscior, treceai și îndeplineai obiectivul. Cele mai urgente erau reglementările legate de aderarea la UE.

S-au modificat legile, consilierul juridic a fost scos din persoanele responsabile în solidar cu conducătorul instituției și contabilul șef (directorul financiar) și astfel „șăfimea” a reușit să scape de o piedică pentru a-și face de cap. A rămas doar conducătorul instituției să suporte consecințele alături de contabilul șef. Rezultatul este cel cunoscut astăzi. Primarii, președinții de consilii județene, miniștrii și secretarii de stat, directorii din ministere și agenții de stat sunt clienții permanenți ai procurorilor pentru acte și fapte care ar fi putut fi evitate dacă consilierea juridică ar fi fost respectată. Pentru că, să fim serioși, un oficiu juridic este specializat să administreze legislația necesară funcționării instituției, nu alt compartiment din instituție.

Președintele Klaus Iohannis a semnat ieri (joi) decretul prin care este promulgată legea care modifică art. 128 din Legea administrației publice locale 215/2001 și art. 55 din Legea 393/2004 privind Statutul aleșilor locali. Se transferă răspunderea juridică civilă sau penală pentru documentele semnate în primărie sau în consiliul local secretarului instituției ! Agerpres.

Cum interpretez eu asta ? O măsură proastă. Prin lege, puterea este dată secretarului primăriei sau consiliului local. Funcționar public ! Pentru că ajungem în situația în care secretarul primăriei sau consiliului local îi spune primarului sau președintelui consiliului județean să își bage poftele undeva. Nu cred că vor fi mulți secretari care să accepte ilegalități sau aventuri politicianiste știind că el este singurul responsabil pentru pagubele produse. Aceste modificări dau frâu liber populismelor. Primarii și președinții de consilii județene au acum libertatea absolută de a minți, de a promite marea cu sarea și de a da vina pentru nerealizări pe secretarul primăriei sau a consiliului județean. Acarul „Păun” !

Președintele a semnat decretul dar, nu are cum lămuri șobolănimea roșie că o lege trebuie văzută cum lucrează în viitor și nu dată pentru a satisface niște spaime punctuale ale unor indivizi ajunși, temporar, la putere.
Semnătura primarilor sau a președinților de CJ atestă că circuitul documentelor a fost respectat și că acestea au toate semnăturile necesare.
Caraghios ! Primarul ia locul secretarului ! Iar decidentul devine secretarul primăriei sau consiliului local ! Pentru că dacă nu semnează secretarul, ca să își apere agoniseala și libertatea, să își salveze familia de la foame, nici un act emis de primărie nu este valabil ! Indiferent câte promisiuni face primarul sau președintele consiliului județean locuitorilor localității sau județului !

Niciun comentariu: